Lars von Trier şi jurământul de castitate

Cu o poveste la fel de originală ca şi filmele sale, regizorul şi scenaristul danez este unul dintre excepţionalii creatori care au explodat pe scena internaţională a filmului în anii ‘90.

Religia îmi era strict interzisă, de aceea am fost tot timpul interesat de acest subiect. Sunt o persoană nevrotică şi cea mai mare problemă pe care o am este controlul sau lipsa controlului. (…) Copiii creează o multitudine de ritualuri pentru a deţine controlul. Eu eram foarte speriat de bomba atomică, astfel că în fiecare noapte când intram în pat, trebuia să respect toate aceste ritualuri pentru a salva lumea. Din punct de vedere psihologic, religia este o continuare a acestor ritualuri din copilărie, menite a preveni întoarcerea la haos .

Lars von Trier

VON TRIER

Lars von Trier

Tânărul Lars a găsit în cinematografie un punct de deschidere spre o lume externă familiei sale, prin care putea să înveţe despre subiecte interzise studiului de către părinţi. De la unsprezece ani a început să lucreze la propriile filme, ajungând ca în timpul liceului să se implice în realizarea de filme independente.
A fugit de la şcoală la vârsta de doisprezece ani şi a fost dus la un centru de corecţie pentru minori la care se va referi mai târziu ca fiind „spitalul lui psihiatric”.
În 1979 a fost admis la Şcoala Daneză de Film. Colegii l-au poreclit „von Trier”; numele este o glumă referitoare la antagonismul particulei „von” care sugerează o apartenenţă nobiliară, pe când Lars şi Trier sunt nume comune în Danemarca.

De fapt, îmi e frică de tot ce ţine de viaţă, în afară de a face film!
Von Trier a susţinut adesea că suferă de depresii care îl împiedică să îşi finalizeze munca şi care îl transformă într-o persoană incapabilă de a socializa.
Personalitate obsesiv-compulsivă, artistul avea obsesia controlului susţinând că simţea nevoia de a rearanja constant obiectele care îl înconjurau, ca avertisment în faţa unui dezastru.

Un film trebuie să fie ca o piatră în pantof.
Pentru a crea artă autentică, regizorii trebuie să îşi diferenţieze creaţia de alte filme, mai ales din punct de vedere stilistic, procesul realizării filmului fiind adesea restricţionat.
Cea mai faimoasă restricţie este jurământul cinematic de castitate din DOGMA 95 al cărei iniţiator este von Trier, alături de Thomas Vinterberg.

JURĂMÂNTUL DE CASTITATE
Jur să mă supun următoarelor reguli descrise mai jos şi confirmate de DOGMA 95 :

  1. Se filmează la locaţia aleasă. Decorurile şi platourile nu trebuie aduse aici (dacă e nevoie de un decor special, trebuie aleasă o locaţie în care acesta să poată fi găsit).
  2. Sunetul nu trebuie să fie produs niciodată separat de imagini sau invers. (Nu se foloseşte muzică decât dacă apare acolo unde se filmează scena).
  3. Camera de filmat se ţine pe umăr. Este permisă orice mişcare sau imobilizare accesibilă mâinii. (Filmul nu trebuie să se întâmple acolo unde stă camera; filmarea trebuie să aibă loc acolo unde se petrece filmul).
  4. Filmul trebuie să fie color. Nu e admis iluminatul special. (Dacă e prea puţină lumină pentru expunere, scena trebuie tăiată sau să se ataşeze la cameră o lampă simplă).
  5. Sunt interzise accesoriile optice sau filtrele.
  6. Filmul nu trebuie să conţină o acţiune superficială (nu trebuie să apară crime, arme, etc.)
  7. Sunt interzise îndepărtarea temporală sau geografică. (aceasta înseamnă că filmul are loc aici şi acum).
  8. Nu sunt admise filmele de gen.
  9. Pelicula trebuie să fie de 35 mm.
  10. Regizorul nu trebuie să apară pe generic.

Mai mult, jur, ca regizor, să mă abţin de la gusturi personale! De acum înainte nu mai sunt un artist. Jur să mă abţin de la a crea o „operă“ considerând că momentul e mai important decât orice. Jur să procedez aşa prin toate mijloacele disponibile şi cu preţul oricărui fel de bun gust şi al oricăror consideraţii artistice.

Acesta este JURĂMÂNTUL MEU DE CASTITATE.
COPENHAGA, luni, 13 martie 1995

În numele DOGMA 95 ,
Lars von Trier, Thomas Vinterberg

Acest articol a fost publicat în Cultură și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s