Seriale TV: modelul danez

Această ţară mică, de doar 6 milioane de locuitori, are un mare succes pe micul ecran datorită unor seriale actuale deosebit de bine realizate, precum „Borgen”. Un succes care încoronează un sistem de producţie unic în lume: libertate totală lăsată scenariştilor.

Există un nou fel de a vizita Copenhaga: a călca pe urmele lui Sarah Lund şi Birgit Nyborg, eroinele serialelor TV The Killing şi Borgen… cel puţin acesta este programul oficiului de turism al oraşului. Foarte apreciate de spectatori pretutindeni în lume, premiate de nenumărate ori […].

Cele două seriale scandinave ne fac să descoperim o ţară cu norii joşi, scăldată de ploi, unde în spatele crimelor se ascund secrete şi mai mişeleşti, unde partidele politice se sfâşie între ele. Şi aceasta fără ritm rapid, nici efecte speciale, nici întorsături scenaristice la tot pasul sau machiaje fermecătoare. Ceea ce probabil i-a nedumerit puternic pe americani, care s-au grăbit să cumpere drepturile pentru a face vreun remake. În Danemarca, succesul continuă. Al treilea sezon al serialului The Killing, difuzat în acest moment, adună în fiecare săptămână 1.7 milioane de telespectatori în faţa ecranului. „Aţi putea imagina aşa ceva în Franţa? O treime din populaţie în faţa televizorului?” se amuză regizorul Mikkel Serup.
Eroina sa este o femeie poliţistă aproape asocială […]. Actriţa este primită în străinătate cu onoruri demne de un ambasador. Acelaşi fenomen pentru Borgen, care dezvăluie culisele Christiansborg-ului, sediul Parlamentului danez, prin parcursul lui Birgit Nyborg, numită prim-ministru cu un an înainte ca, în realitate, Helle Thorning-Schmidt, preşedinte al Social Democraţilor (SD), să ajungă în acest post în octombrie 2011.

Public captivat cu negocieri dificile
În Anglia, Borgen a fost urmat cu asiduitate de către prim-ministrul britanic David Cameron şi de către Nick Clegg, liderul Partidului Liberal Democrat. A prevedea întotdeauna mutările în avans, a zădărnici capcanele, a captiva publicul cu negocieri dificile pentru numirea unui comisar la Bruxelles: mai ales aici se află reuşita acestui serial şi a ficţiunii daneze.
Pentru a o înţelege, trebuie mers la Ørestad, un cartier ecologic care alternează blocuri de apartamente şi de birouri. În faţa unui teren neocupat pe care se adăpostesc câţiva pescăruşi flutură steagul DR (Danemarks Radio). […].

borgen

Libertate pentru scenarişti
[Cineastul Rumle Hammerich] i-a solicitat pe cei mai îndrăzneţi regizori şi pe cei mai renumiţi directori de imagine, cei ieşiţi din băncile Şcolii Naţionale de Film de la Copenhaga, de unde au ieşit Lars Von Trier, Bille August, Thomas Vinterberg, Susanne Bier (câştigătoare a premiului Oscar în 2011 pentru Revenge) sau Nicolas Winding Refn, regizorul filmului Drive. „Scenariştii sunt în vârful piramidei şi producătorii trebuie să poată să recruteze cea mai bună echipă fără să le fie impuşi vreun actor sau montor”, adaugă Camilla Hammerich. Singura constrângere ţine de  misiunea de serviciu public: trebuie propus de fiecare dată un dublu nivel de înţelegere pentru a aduce publicului subiecte contemporane. The Killing, de exemplu, împleteşte cu iscusinţă anchete poliţiste şi intrigi politice. Şi mai bine, al treilea sezon se concentrează asupra consecinţelor crizei financiare.
Pe 29 octombrie, Piv Bernth, actualul şef al departamentului ficţiune al DR, se afla la Oslo (Norvegia), în cadrul unui seminar consacrat modelului danez. Participanţii la congres erau uimiţi de libertatea lăsată scenariştilor. Nicio presiune din partea conducerii? Nicidecum. Un pic de curiozitate, totuşi? Sfaturi? Nu. „Viziunea artistului trebuie să precumpănească. După ce dăm undă verde unui proiect, nu mai intervenim. Aceasta este cheia modelului nostru”, explică PIV Bernth. „Nu poate funcţiona pe canalele comerciale edificate în jurul audienţei”.
Pe de altă parte, niciun politician nu îndrăzneşte să critice alegerile editoriale ale DR. Surprinzător, jurnaliştii danezi, urmaţi de consilierii în comunicare ai politicienilor, au fost cei care au cârtit împotriva serialului Borgen, la începuturile acestuia. Prea improbabil, au spus ei. Chiar şi Politiken, săptămânalul de centru-stânga, l-a judecat cu asprime. Şi totuşi, un an mai târziu, un sondaj pe lângă cititorii săi arăta că Borgen era programul lor preferat. În acelaşi moment, un scandal de fraudă fiscală implicându-l pe spin-doctorul fostului prim-ministru a lansat o dezbatere naţională pe tema importanţei acestor formatori de opinie.

În primul sezon The Killing, numai după 20 de episoade s-a aflat cine o ucisese pe Nanna Birk Larsen. Mai întâi publicul german (The Killing este o co-producţie germano-daneză), apoi cel norvegian şi cel suedez au răspuns prezent la serial. Acelaşi succes pentru Borgen, vândut în 64 de ţări.

De la Presseurop
Articol original în franceză în Le Monde

Acest articol a fost publicat în Cultură și etichetat , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s