Vagoane de tren şi un cult al statuilor

Un muzeu al trenului, situat într-un oraş important din Danemarca, Odense, găzduieşte un vagon de Orient Express fabricat în 1943 la Astra Arad de “Fabrica română de vagoane, motoare, armament şi muniţiuni S.A”… Fără nici o exagerare, mi s-a părut cel mai frumos vagon dintr-o expoziţie care include întreaga istorie a căilor ferate daneze. În interiorul muzeului, am văzut copii asamblând trenuleţe de jucărie şi dirijându-le. Am văzut părinţi învăţându-şi odraslele să creeze un joc lego din tastele computerului, dar şi vizitatori urcând în locomotivele cu aburi, în atmosfera începutului de secol XX…
Odense, un oraş al statuilor. La fiecare pas întâlneşti sculpturi după personajele lui H.C. Andersen, scriitorul care a făcut cunoscută Danemarca în toată lumea… În Copenhaga, statuia Micii Sirene reprezintă simbolul Danemarcei… Iar în Århus am întâlnit o uriaşă statuie a unei purcele alăptându-şi puii [foto]. Întinderi de verdeaţă încadrează forme abstracte. Oraşele capătă personalitate prin statuile lor. Tot în Odense, oraşul în care s-a născut Hans Christian Andersen, l-am întâlnit pe Brâncuşi… Am trecut în tăcere pe lângă raftul care adăpostea unul din studiile maestrului român. În acelaşi muzeu al imaginii, acolo unde Constantin Brâncuşi aştepta, într-o carte, atingerea unui pasionat al artei, l-am descoperit pe unul dintre cei mai mari artişti contemporani ai Danemarcei, pictorul suprarealist Otto Frello. Picturile sale sunt proprietatea muzeului din Varde, locul unde s-a născut marele pictor, neinteresat de glorie… “ The unknown painter” a pictat aproximativ 50 de tablouri. Imaginile sunt şocante. O feerie fantastică adăposteşte personaje stranii, animate de situaţii desprinse dintr-un viitor zugrăvit în culori ale trecutului. Necunoscut chiar în ţara lui, Otto Frello mi s-a părut dincolo de Dali…

Fragment din Războiul lumilor paralele de Robert David
[Recenzie și PDF]

 

Acest articol a fost publicat în Cultură, Opinii și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu